Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe perspectieven in München

De European Sign Expo maakt deel uit van de Fespa Global Print Expo.

Van 23 tot en met 26 mei 2023 staat in München de Fespa Global Print Expo op het programma, in combinatie met de European Sign Expo en het nieuwe event Personalisation Experience. De missie van Fespa dit jaar is om bezoekers waardevolle nieuwe inzichten te bieden. Het thema is dan ook ‘New Perspectives’.

Door Hetty Stevens

Advertentie
Advertentie

Ruim 500 exposerende bedrijven hebben hun deelname bevestigd aan de Fespa Global Print Expo die van 23 tot en met 26 mei plaatsvindt in München. Dat zijn er fors meer dan bij de laatste editie in Berlijn, waar 375 exposanten hun noviteiten lieten zien. “Waar het in 2021 op Fespa Amsterdam ging om overleven en in 2022 in Berlijn om herstel, is het bij deze editie in München weer business as usual. Dit wordt dus de grootste Fespa-beurs sinds de corona-tijd”, aldus Fespa-CEO Neil Felton.

Onder de exposanten in München zijn een kleine honderd die de afgelopen twee jaar niet mee konden doen vanwege reisbeperkingen. De line-up bevat ook bijna tachtig nieuwe exposanten. Michael Ryan, hoofd van Fespa Global Print Expo, merkt op: “Exposanten die de afgelopen jaren niet konden deelnemen aan Fespa-evenementen, kunnen niet wachten om hun innovaties en expertise met onze bezoekers te delen.” De beurs in München zal bijna vijf hallen vullen.

Nieuwe perspectieven op Fespa 2023. Foto: Oliver Wachenfeld

Nieuwe perspectieven

De missie van Fespa is om bezoekers waardevolle nieuwe inzichten te bieden. Het thema is dan ook ‘New Perspectives’. Ryan: “Met de sterkste line-up van Fespa-exposanten sinds 2019 kunnen we garanderen dat bezoekers aan München in mei op de beste plek zijn om het inzicht en advies te krijgen dat ze nodig hebben om hun productie-uitdagingen te overwinnen, toegang te krijgen tot nieuwe kansen en hun zakelijke toekomst voor te stellen. We willen bezoekers uitnodigen om situaties vanuit een andere invalshoek te bekijken, om nieuwe benaderingen en wegen voor groei te ontdekken en perspectieven op de branche uit te wisselen met collega’s om zo andere standpunten te verkrijgen.” Om dit thema ook op social media te ondersteunen, lanceert de organisatie videoseries met de hashtag FespaMyPerspectives waarin ze de printgemeenschap aanmoedigt korte filmpjes te plaatsen met hun eigen perspectieven.

Fespa World Wrap Masters

World Wrap Masters
De populaire World Wrap Masters-competitie is ook dit jaar weer van de partij en wordt georganiseerd in hal B2 in samenwerking met Hexis als vinylpartner en HP als printpartner. Net als voorgaande jaren moeten deelnemers auto’s en enkele verrassingsobjecten wrappen. Ze worden beoordeeld door een panel van eerdere Wrap Masters-winnaars en -experts. De eerste twee dagen van de beurs strijden de regionale/landelijke winnaars van Europa met elkaar om de Europese titel. Wouter Knol van WTR Reclame mag daar, als winnaar van de World Wrap Masters Netherlands, de Nederlandse eer verdedigen. In de finale op de laatste twee dagen van het evenement nemen internationale wrappers het tegen elkaar op om te strijden om de titel World Wrap Master 2023. Naast de wrapcompetitie verzorgt The Wrap Institute workshops en demonstraties.

European Sign Expo en duurzaamheid

European Sign Expo 2023, de Europese beurs voor bewegwijzering en visuele communicatie, vindt plaats op dezelfde locatie als Fespa Global Print Expo. Het evenement zal signprofessionals samenbrengen met bedrijven die zijn gespecialiseerd in lichtreclame, digital signage, dimensionale signage, graveren en etsen, verlichte displays, out-of-home media, presentatiesystemen, lasersnijders en gereedschappen. European Sign Expo is te vinden in hal B2, waar dit jaar ruim 55 exposanten hun noviteiten laten zien.

Hal B2 vestigt verder bijzondere aandacht op duurzaamheid in de ‘Sustainability Spotlight’. Ryan: “Dit beursgedeelte omvat een showcase van innovatieve, duurzame textiel- en grafische substraten. Materialen om te bekijken en aan te raken en voorzien van gedetailleerde informatie over de duurzame eigenschappen.” Anders dan vorig jaar is er geen speciale conferentie over dit onderwerp. Op de Fespa-website wordt wel een apart deel ingericht over duurzaamheid, met een videoserie die interessante praktijksituaties voor het voetlicht brengt.

Verschillende zintuigen worden geprikkeld op Fespa.

Fespa Awards
De Fespa Awards zijn ook weer terug op de beursvloer, voor het eerst sinds 2019. Voor de editie van dit jaar zijn 210 inzendingen binnengekomen uit 34 landen. Een shortlist van de inzendingen wordt op de beursvloer gepresenteerd in het Atrium, bij de westelijke ingang. Op woensdagmiddag 24 mei maakt de organisatie de winnaars bekend.

Interieurdecoratie

Voor Printeriors heeft de Fespa-organisatie, in het kader van ‘nieuwe perspectieven’, dit jaar gekozen voor een andere benadering. In plaats van een fysieke showcase over geprinte interieurtoepassingen wordt een virtuele microsite gelanceerd op Fespa.com met meer inhoudelijke details. Ryan: “Via dit platform kijken we achter de schermen naar producten die zijn gemaakt voor Printeriors door de jaren heen. De casestudies geven details over de productiemethodes, technologieën en gebruikte materialen. Het platform bevat artikelen, video’s en podcasts die volledig focussen op interieurdecoratie en de kansen hierin voor printbedrijven.” Elementen van Printeriors zijn daarnaast verspreid over de beursvloer in München te zien, vooral in de Club Fespa omgeving en de Personalisation Experience (zie kader).

Personalisation Experience
Nieuw dit jaar op de Fespa Global Print Expo is de Personalisation Experience waarin bezoekers meer kunnen leren over personalisatie. Het aparte beursgedeelte brengt retailers, merken, bureaus, printbedrijven en uitvoerenden samen en wil hen verbinden met softwareleveranciers en OEM’s om het potentieel van personalisatie in sportkleding, verpakkingen, producten en maatwerk interieurdecoratie te verkennen. In dit beursgedeelte is een aparte Personalisation Zone ingericht waar bezoekers het hele proces van selecteren, definiëren, bestellen en verzamelen van gepersonaliseerde goederen kunnen beleven. Drie conferentiedagen plus een toepassingsshowcase waarin Printeriors is opgenomen, zullen dit kernonderwerp op de kaart zetten. Duncan MacOwan, hoofd marketing en events van Fespa: “Dit brengt personalisatie tot leven met een totale workflowervaring op de beursvloer, ervaringen uit de praktijk en verdiepende casestudies tijdens het conferentiegedeelte.” Voor de conferentie geldt een aparte toegangsprijs.

Beursinformatie
Fespa Global Print Expo 2023 is Europa’s grootste vakbeurs op het gebied van zeefdruk, digitaal printen, signage en textielprintoplossingen. Gelijktijdig wordt de European Sign Expo voor niet-geprinte visuele communicatietoepassingen, zoals lichtreclame, gehouden in hal B2.

Data en openingstijden
Fespa 2023 vindt plaats van dinsdag 23 mei tot en met vrijdag 26 mei. De beurs is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag sluiten de deuren om 15.00 uur.

Locatie
Messe München (ingang west), Am Messeturm, 81829 München, Duitsland.

Entree
De toegang is gratis voor leden van Fespa Nederland en Fespa Belgium of Fespa Direct. De kosten voor deelname bedragen 80 euro voor niet-leden. Voor de conferentie ‘Personalisation Experience’ gelden aparte tarieven.

Speciale app
Om een bezoek aan de beurs zo overzichtelijk mogelijk te maken, introduceert de organisatie een nieuwe app, die onder de naam ‘Fespa’ gratis is te downloaden in de gebruikelijke appstores. De app biedt verschillende mogelijkheden, waaronder een verrijkte plattegrond, profielen van exposanten, de mogelijkheid om afspraken te maken en bezoekers kunnen een persoonlijk schema samenstellen in de app. “Een krachtig systeem dat het bezoek zal verrijken”, aldus de organisatie.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Sign Benelux ben je altijd op de hoogte van het nieuws uit de signbranche, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen.