Eind maart is Evenementenhal Gorinchem drie dagen lang het domein van Visualize Expo 2025. Een vakbeurs met bijna honderd standhouders en diverse (rand)activiteiten op en rond de beursvloer. Zo is er een Inspiratietheater met inhoudelijke sessies, een Partnerplein voor het ontmoeten van brancheorganisaties in een informele setting en een Wrap Zone centraal op de beursvloer.
Op 25, 26 en 27 maart vindt in Evenementenhal Gorinchem de beurs Visualize Expo plaats. Gedurende het event zijn er bijeenkomsten, competities, een exclusief congres en kennissessies gericht op actuele uitdagingen op het gebied van visuele communicatie. “Een creatieve hub waar professionals uit de wereld van visuele communicatie elkaar kunnen ontmoeten”, aldus eventmanager Martijn Brandse.


Grotere stands
Brandse verwacht in maart rond de 95 exposanten op de beursvloer. “Dat is vergelijkbaar met twee jaar geleden. Wel is 10 tot 15 procent meer standoppervlak verkocht, dus de vloer is beter gevuld dan de vorige keer, terwijl het exposantenaantal ongeveer gelijk is gebleven. Er wordt dus wat groter uitgepakt door verschillende standhouders.” Op de beurs is ook een Partnerplein ingericht, waar kennis en innovatie elkaar ontmoeten. Hier kunnen brancheverenigingen, kennispartners en eventpartners in een informele setting met bezoekers van gedachten wisselen. Brandse: “Hier staat een podium waar verschillende ronde-tafelsessies plaatsvinden.” Brancheorganisatie Sibon heeft samen met VSBN een eigen stand op de beursvloer en stelt ruimte beschikbaar aan twee mbo-scholen, De Rooi Pannen (Tilburg) en Nimeto (Utrecht), om signopleidingen te promoten onder jong en oud.

BOPE
Kenniscentrum VIGC organiseert op woensdag 26 maart het Benelux Online Print Event 2025 (#BOPE25) in Gorinchem, met als thema ‘Redefining print. Success in a digital world’. Volgens organisator VIGC biedt #BOPE25 een unieke kans voor grafische ondernemingen om zich voor te bereiden op de toekomst. Tijdens het evenement delen keynote sprekers uit Europa hun waardevolle inzichten, met sessies in zowel het Nederlands als het Engels. Daarnaast zijn er inspirerende praktijkvoorbeelden te zien en biedt de bijeenkomst volop mogelijkheden om te netwerken. Het congres is van 9.15 uur tot 15.00 uur, waarna de beurs is te bezoeken. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Wrap Zone
In het hart van de beursvloer is de Wrap Zone. Hier vindt, onder leiding van Fespa Nederland, de World Wrap Masters Netherlands plaats. Twaalf deelnemers gaan hier tijdens de eerste twee beursdagen de strijd aan om de titel van beste wrapper van Nederland. Dit jaar wordt een Volkswagen ID.Buzz voorzien van een uniek wrapontwerp, ontworpen door een signstudent van Nimeto. (Lees meer daarover in het artikel op pagina 20-21). Tijdens de halve finale pakken de deelnemers ook nog een object in met interieurfolie. Woensdagavond 27 maart wordt de winnaar bekendgemaakt. Deze winnaar wacht, naast eeuwige roem en een geldprijs van 750 euro, ook de mogelijkheid deel te nemen aan de mondiale finale tijdens Fespa Global Print Expo in Berlijn, in mei dit jaar. Tijdens de derde beursdag staat de Wrap Zone in het teken van demonstraties, onder leiding van Appcademy. Beursbezoekers kunnen dan zelf ervaren hoe het is om een auto of meubelstuk te wrappen met de nieuwste folies en krijgen daarbij tips van ervaren trainers. Tussendoor deelt Dennis de Haan van Appcademy informatie en handige weetjes over carwrappen en interieurwrappen.



Bijeenkomst SignTechniek
De Vakgroep SignTechniek van Techniek Nederland organiseert op woensdagochtend 26 maart 2025 een bijeenkomst over lichtreclame en signtechniek in Evenementenhal Gorinchem. Onderwerpen die op het programma staan, zijn Elektrotechniek en lichtreclame door Hubert de Veer en AI, Robotisering & Industrialisatie door Jacques van der Krogt. De bijeenkomst vindt plaats van 9.30 tot 13.00 uur, waarna deelnemers de beurs kunnen bezoeken. Ook niet-leden zijn hier welkom. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Inspiratietheater
Het Inspiratietheater is de plek voor bezoekers die op zoek zijn naar inspiratie. Brandse: “Dit theater is echt gericht op inhoudelijke kennis. Met bijvoorbeeld sessies over de kracht van print, de waarde van papier en de nieuwste trends op het gebied van duurzaam drukken.” Het theater is te vinden op de beursvloer en biedt gedurende drie dagen een inhoudelijk programma. “Onze ervaring is dat mensen in de avond vaak andere behoeften hebben dan zitten en luisteren. Dus de sessies vinden vooral plaats in de middag”, licht Brandse toe. Sprekers laten zien hoe creativiteit en technologie hand in hand gaan om indrukwekkende visuele uitingen te realiseren. Een van deze sessies wordt gevuld door Sign Benelux, waar Odido, het winnende project van de Sign Benelux Award van afgelopen jaar, onder de loep wordt genomen. Wouter Mooij gaat in gesprek met Gert Beitler (Iwaarden) en Ronald Burger (C&L Signs) over hun betrokkenheid bij de rebranding, maar zij laten ook hun licht schijnen over andere inspirerende projecten. Collega-vakblad PRINTmatters verzorgt in dit Inspiratietheater eveneens een sessie. Dit zal gaan over het traject waarbij een groot kunstwerk van Suzan Drummen in Depot Boijmans van Beuningen werd nagebootst in de vorm van een kunstkaart, onder begeleiding van Ben Knelange. Hoe kwam dit ultieme grafische feestje tot stand?
Side-events
Naast deze elementen op de beursvloer vinden er twee side-events plaats: VIGC organiseert op woensdag 26 maart Benelux Online Print Event (BOPE). Los van de beurs, maar wel in de evenementenhal, organiseert de vakgroep SignTechniek van Techniek Nederland, eveneens op woensdag 26 maart, een bijeenkomst over lichtreclame en signtechniek. Deelname aan deze twee side-events kan worden gecombineerd met een bezoek aan de beurs. Let op: voor beide bijeenkomsten moet men zich wel apart aanmelden (zie kaders).

Probo terug met Printing Wonderland
Probo keert tijdens Visualize Expo terug met Printing Wonderland, een indrukwekkende printattractie van ruim 300 vierkante meter op de bovenverdieping van het beurscomplex in Gorinchem, net als in 2022 (foto). Printing Wonderland laat zien hoe je de kansen in de wereldwijde printmarkt kunt benutten en biedt praktische handvatten voor printprofessionals om hun onderneming voor te bereiden op de toekomst. Bezoekers worden uitgenodigd om te dwalen door indrukwekkende en interactieve ruimtes zoals het Raiksmuseum, The Green House, de Printfluencers Shop en een Mystery Room. Elke ruimte belicht actuele trends en urgente thema’s in de printmarkt, zoals duurzaamheid, hyperpersonalisatie, de creator economy en veranderend zoek- en koopgedrag. Een bezoek aan Printing Wonderland eindigt in het Print Café, waar bezoekers kunnen proosten op de toekomst van print en van gedachten kunnen wisselen met andere printprofessionals.
Samenwerking
De nieuwe naam van de beurs, voorheen Sign & Print Expo, is vooral gericht op de bezoeker, vertelt Brandse. “Bezoekers die zich wat meer welkom voelen in de wereld van visuele communicatie. Het evenement draait om alles rond printtechnologieën, (digital) signage en promotionele oplossingen. De grote namen die actief zijn binnen ons land in onze branche staan er bijna allemaal. Denk aan Pixia, Durst, Canon, Zünd, Papyrus, Nautasign, Probo en Vink. Daar zijn we heel trots op. Maar ook de wat minder bekende bedrijven die deelnemen aan Visualize Expo voegen veel waarde toe aan deze vakbeurs.” De toekomst van visuele communicatie ligt deels bij digital signage en dat zal ook dit jaar op de beursvloer onder meer tot uiting komen in een samenwerking van Easyfairs met HEREweHOLO. Brandse: “Dit keer worden twee holografische boxen ingezet. Eén bij de entree om bezoekers persoonlijk welkom te heten en van informatie te voorzien. Daarnaast is er elders op de beursvloer een inspiratiebox die we invullen samen met een aantal ambassadeurs en samenwerkingspartners van het event. Zij hebben daarvoor een videopitch opgenomen waarin ze hun innovaties toelichten.”
Adobe Masterclasses
Op de bovenverdieping van de Evenementenhal wordt elke beursdag een Adobe Masterclass georganiseerd. Dit zijn sessies van ongeveer anderhalf uur, begeleid door Adobe Certified Trainers, bedoeld voor graphic designers die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen. Brandse: “Met maximaal dertig deelnemers per sessie garanderen we een persoonlijke en interactieve leerervaring waarin je praktische tips, vernieuwende technieken en creatieve inzichten ontdekt die je direct kunt toepassen in je eigen werk.” De drie onderwerpen die op het programma staan zijn: Nieuwe workflows met (en zonder) AI in Photoshop 2025 – Efficiënt werken met (en zonder) AI in Adobe Illustrator en Adobe InDesign – Generative AI met de bekende Adobe-tools en Firefly. Deelname aan deze masterclasses is gratis, maar vol is vol en aanmelding vooraf is verplicht.
Brandse kijkt met vertrouwen uit naar de beurs eind maart en is benieuwd naar het visuele spektakel. “Op andere beurzen en evenementen die ook zijn toegespitst op visuele communicatie, sprak ik veel partijen die aangaven iets te missen in de uitstraling. We zijn allemaal actief in de sector van visuele communicatie, maar dat vertaalt zich qua look en feel niet altijd in de aankleding op de beurzen. Ik heb het idee dat we van deze beurs samen met alle partners wél een visueel aantrekkelijk geheel gaan maken en uitstralen wat past bij deze branche. Hier kijk ik enorm naar uit.“

Bezoekersinformatie
Visualize Expo is een driedaags event van 25 t/m 27 maart 2025.
Locatie:
Evenementenhal Gorinchem, Franklinweg 2, 4207 HZ Gorinchem
Openingstijden:
Dinsdag 25 maart – 13:00 tot 21:00 uur
Woensdag 26 maart – 13:00 tot 21:00 uur
Donderdag 27 maart – 10:00 tot 17:00 uur
Toegang:
Toegang voor de beurs is gratis, met voorregistratie via de website www.visualize-expo.nl.
Gebruik daarbij de code MP2011.