Drupa markeert voor Zünd Systemtechnik een mijlpaal. Tijdens deze beurs zal voor het eerst de Q-Line met BHS180 werkend aan het grote publiek worden gepresenteerd. Imponerend, maar slechts voor enkele bedrijven weggelegd. De core business van de Zwitserse fabrikant op het gebied van digital finishing in de Benelux blijft de grafische markt. “Met name op het gebied van sign- en display”, stellen Rutger Jacobs en Didier Van Der Putte, de twee accountmanagers op grafisch gebied in de Benelux. Een kennismaking.
De afgelopen twee jaar heeft Zünd Benelux, een volle dochter van de Zwitserse fabrikant van digitale snij- en freessystemen, de verkooporganisatie over de kop gegooid. Voorheen liepen er drie vertegenwoordigers langs de weg, elk met een eigen regio: noordoost Nederland, zuidwest Nederland en België plus Luxemburg. Ieder bediende daar alle segmenten van de markt. Of het nu om de grafische, verpakkings-, textiel-, composiet- of de leerindustrie ging; zij waren het eerste aanspreekpunt, vertelt Rutger Jacobs. “Op een gegeven moment merk je dat de ontwikkelingen in al die industrieën niet meer door één persoon zijn bij te houden.” Accountmanagers per discipline bleek de oplossing.
“De S3 en de G3
blijven we
doorontwikkelen”
Zo kon het gebeuren dat Rutger Jacobs (24), zoon van directeur Stephan Jacobs, in 2022 de verantwoordelijkheid kreeg voor de totale grafische industrie in Nederland. Naast zijn vader en moeder, werken ook een neef, achterneef, zus en zwager mee in het familiebedrijf met in totaal zo’n veertig personeelsleden. Interesse in techniek leidde Rutger eerder naar de IVA Business School in Driebergen en stages en schoolopdrachten voerde hij uit bij signgerelateerde bedrijven.
Didier Van Der Putte werd aangetrokken om de belangen van Zünd in de grafische industrie in België en Luxemburg te behartigen. Luuk Gijsbers, die voorheen noordwest Nederland als accountmanager onder zijn hoede had, is nu verantwoordelijk voor alle specialties en textielen en collega Gerard Spoelstra is het aanspreekpunt voor de verpakkingsindustrie in de gehele Benelux. “Met deze nieuwe structuur weet een ieder exact wat er allemaal speelt in zijn industrie. Daardoor zijn we in staat om het gesprek met de klant op niveau te voeren.”
België en Luxemburg
Didier Van Der Putte (46) is al meer dan 22 jaar een bekend gezicht in de signwereld. Ooit begonnen bij Spandex in België, waar hij toebehoren en machines verkocht. Vanuit die baan rolde hij in betrekkingen bij Igepa Belux en Trotec Laser. “Maar al die jaren dacht ik, als ik een Zünd-machine voorbij zag komen: voor dat merk zou ik nog wel eens willen werken.” Anderhalf jaar geleden werd deze droom werkelijkheid. “Waarom deze ambitie? Zünd staat voor kwaliteit, duurzaamheid en zekerheid. Daarnaast heb ik Zünd Benelux leren kennen als een warm familiebedrijf. Wie wil daar nu niet werken?”

Al zijn ervaring op het gebied van digitaal printen, van de opkomst van uv-printen tot de technologieën van vandaag, neemt Van Der Putte mee in zijn huidige job. Hij heeft ook een missie: “Wallonië meer Zünd-minded maken.” Die regio hing er onder de Nederlandse vertegenwoordiging een beetje bij. Didier, die tweetalig is opgevoed, spreekt niet alleen Frans, maar snapt ook de cultuur. “Wat ook fijn is, is dat Zünd Benelux tegenwoordig twee Belgische service engineers in huis heeft.”
Servicecontracten
De servicemanager is ook een Belg, vult Rutger aan. “In totaal heeft Zünd Benelux nu zeventien personen in dienst die kunnen worden ingezet voor het serviceapparaat. De gedachte is dat in elke regio een eigen monteur moet wonen. Binnen 4 uur moet een klant telefonisch geholpen zijn en binnen 48 uur – vaak zijn we veel sneller – willen we een monteur op locatie hebben als dat nodig is. Dat wij zo investeren in ons serviceapparaat wordt op prijs gesteld. Vooral in de signbranche, waar het altijd hollen of stilstaan is. Tachtig tot negentig procent van de bedrijven in de grafische industrie, dat een machine bij ons aanschaft, sluit een servicecontract af. Het grote voordeel is dat we met zo’n contract een hogere restwaarde voor een machine kunnen aanbieden. Een belangrijk punt, want – mits goed onderhouden – gaan onze machines makkelijk tien tot twintig jaar mee. Op deze manier kunnen wij de klant daar ook van laten profiteren. Zij kunnen na x-jaar makkelijker een machine inruilen als ze een maatje groter willen of omdat ze andere materialen gaan verwerken.”
Minder stilstand en minder onvoorziene kosten voor de gebruiker, vat Rutger het effect van jaarlijks preventief onderhoud samen. “Bijna alles wat eventueel kapot kan gaan, ligt op voorraad in Eersel. Mocht het niet lukken om een reparatie snel uit te voeren, dan hebben we een lijst met partijen die open staan om een job voor anderen uit te voeren, zodat opdrachten altijd kunnen worden nagekomen. In extreme gevallen kunnen we de capaciteit inzetten die wij intern hebben in ons Experience & Training Center in Eersel. En voor grote tenders plaatsen we ook wel eens een extra gebruikte machine bij een klant in een soort van shortlease-constructie.”
Automatisering en robots
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Zünd. Dat uit zich niet alleen in de lange levensduur van de machines, maar blijkt ook uit de bewuste keuze om alle onderdelen door leveranciers dicht rond de fabriek in het Zwitserse Altstätten te laten produceren. “Veelal familiebedrijven, zoals Zünd dat zelf ook is”, stelt Didier. Gevraagd naar de meest duidelijke ontwikkeling die zich in de grafische markt aftekent, is dat de opmars van automatisering en robotisering. Rutger: “Grotere bedrijven vragen om robotisering zodat onze machines autonoom kunnen werken en het schaarse personeel andere taken kan uitvoeren. Bij het gemiddelde signbedrijf draait het vaak meer om automatisering, koppelingen met ripsoftware en inzicht krijgen in data voor een goede kostprijsberekening. Maar ook hier zie je een groeiende behoefte aan semi-autonoom werken. Daarbij weet de machine zelf wat er op de tafel ligt, zodat een operator minder kennis nodig heeft om tóch een perfect afgewerkt eindresultaat te krijgen.”

De introductie van de Automatic Router Bit Changer (ARC) bij Zünd is hier een mooi voorbeeld van. “Vanwege de vele materiaalwisselingen, is de sign- en displaymarkt op afwerkingsgebied een van de meest complexe. Dankzij de brede inzetbaarheid van onze machines, de vele tools en onze kennis kunnen wij als Zünd Benelux echter organisch meebewegen met de vragen van de ondernemer. Onze G3-machines zijn volledig modulair en altijd uit te breiden met extra functies.”
De meeste aandacht bij Zünd Systemtechnik op drupa (28 mei t/m 7 juni 2024 in Düsseldorf) zal straks ongetwijfeld gaan naar de Q-line met BHS180 die daar zijn beursdebuut beleeft. Rutger hecht eraan nog eens te benadrukken dat het een toevoeging op het programma is, geen vervanging. “De S3 en de G3 blijven we doorontwikkelen. Daarbij kunnen we gebruikmaken van zaken die voor de Q-line worden ontwikkeld.” De Undercam die bij een G3 op de Fespa-beurs in Amsterdam werd getoond, is daarvan een mooi voorbeeld. Maar ook de nieuwe ZCC-software (4.0) komt beschikbaar voor de S3 en de G3.