Print.Group, de holding achter het Europese printplatform Print.com, neemt onlinedrukker Simian over. De overname omvat de merken Reclameland, Flyerzone en Drukland, evenals de 23.000 vierkante meter grote productielocatie van Simian nabij Groningen.
Volgens Marco Aarnink, CEO van Print.Group, is de overname bedoeld om de productie- en fulfilmenttak binnen de groep toekomstbestendig te maken. Sinds de officiële lancering in 2019 groeide Print.Group naar een omzet van meer dan 60 miljoen euro in negen Europese landen. Simian is actief in drie landen en kende in 2024 een omzet van 28 miljoen euro. Met deze overname is de Print.Group klaar voor verdere expansie binnen de Europese printindustrie.
“We investeren in een prominente internationale positie”
![](https://www.sign.nl/wp-content/uploads/2025/02/overname-simian_1-1024x510.jpg)
Schaalvoordeel en innovatie
CEO en oprichter van Print.Group Marco Aarnink: “We investeren in een prominente internationale positie in een markt die in hoog tempo verandert. Onze klanten verwachten kleinere productieruns, kortere levertijden, een breder, duurzamer productaanbod en gepersonaliseerde services. In die transitie maken we het verschil met de extra’s die we bieden. Denk aan digitalisering, sterk versimpelde workflows, fulfilment en flexibele logistiek tot aan de voordeur.”
Met deze overname en het extra volume dat wordt toegevoegd, realiseert het bedrijf direct schaalvoordelen binnen de groep. Aarnink: “Met de volledig ingerichte en sterk geoptimaliseerde productielocatie van Simian leggen we een basis om de komende jaren leidend te blijven in een snel consoliderende markt, zowel qua kosten als in innovatie.”
Toekomst van Simian
CEO en oprichter van Simian, Wouter Haan voegt hieraan toe: “Print.com en Simian worden gedreven door een enorme passie voor de kracht van gepersonaliseerde producten. Print zie je overal: van de traditionele folder tot merchandising en van textiel tot interieur. Nieuwe markten en toepassingen ontstaan alleen als de hele keten samenwerkt op een geïntegreerde en duurzame manier.” Haan blijft actief in de nieuwe organisatie en zal zich in zijn nieuwe rol richten op het verder ontwikkelen van deze strategische ambities binnen Print.Group, laat hij weten.
![](https://www.sign.nl/wp-content/uploads/2025/02/Printdotcom-Captain-MarcoAarnink-1024x819.jpg)
![](https://www.sign.nl/wp-content/uploads/2025/02/simian_wouter_haan_11-Groot-1024x681.jpg)
Productiehub in Groningen – locatie Oss sluit
De productielocatie van Simian wordt een centrale productie- en fulfilmenthub voor de merken binnen de Print.Group-holding. Het samenvoegen van bestelvolumes is cruciaal en stelt Print.Group in staat om zijn productiekosten te optimaliseren, aldus het printbedrijf. Om die reden worden de activiteiten van de bestaande faciliteit van Print.com Productions in Oss beëindigd en verplaatst naar Groningen. Het betreft hier 90 medewerkers die zoveel mogelijk zullen worden begeleid van werk naar werk, aldus Aarnink tijdens een persconferentie in Westerbroek. De productielocatie van Brezo in Kampen, in 2019 overgenomen door Print.com, blijft bestaan.
Binnen het vernieuwde merkenportfolio blijft Print.com een exclusief platform voor de markt van creatieve professionals, zoals resellers, brands, creatives en agencies. De labels Reclameland, Flyerzone en Drukland blijven zich richten op het midden- en kleinbedrijf. Hierdoor ontstaat volgens de organisatie een duidelijke prijs- en productdifferentiatie tussen de verschillende merken, zowel in fysieke producten als in tooling en dienstverlening.
Management
Het management van de Print.com Group bestaat nu uit de founders Marco Aarnink en Lucas Baarspul, algemeen directeur René de Heij (operationele zaken) en Wouter Haan (productie en innovatie o.a. op gebied van duurzaamheid).
Print.Group doet geen uitspraken over de financiële details van de overname.
![](https://www.sign.nl/wp-content/uploads/2025/02/Merken-PrintGroup-1024x491.jpg)
Over Print.com
Print.com is een internationaal printplatform, ontworpen met en voor creatieve professionals: resellers, brands, creatives en agencies. Meer dan 10.000 klanten in Europa bestellen direct op Print.com of gebruiken de Print.com Toolbox voor een naadloze integratie met hun software, van design tot publicatie en verspreiding. Naast eigen productiecapaciteit maakt het platform meer dan 200 gespecialiseerde printpartners toegankelijk.
Over Simian
Simian is actief in Nederland, België en Frankrijk en beschikt over een state-of-the-art productielocatie van ongeveer 23.000 m² die voldoet aan vele moderne standaarden op het gebied van verduurzaming. Met de nieuwste printtechnieken, een veelzijdige nabewerking, slimme logistieke oplossingen en een geavanceerde verpakkingslijn is Simian een voorloper in de grafische markt. Simian werd opgericht in 2007 en behaalde in 2024 een omzet van ongeveer 28 miljoen euro.
![](https://www.sign.nl/wp-content/uploads/2025/02/simian_productie_1-Groot-1024x683.jpg)