Op het moment van schrijven moet het Trend Event van Fespa Nederland nog plaatsvinden. Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar weet dat ‘werk’ in al zijn facetten centraal zal hebben gestaan. En wie het heeft over werk in de toekomst, kan niet om de invloed van automatisering, robotisering en artificiële intelligentie (AI) heen. De impact hiervan kan moeilijk worden onderschat.
Neem kunstmatige intelligentie. Voor velen lijkt het misschien nog een ver-van-mijn-bedshow, maar Antony Bootsma van Sign Company uit Enkhuizen heeft deze ontwikkeling inmiddels omarmd. Hij gebruikt het om het creatieve proces een ongekende boost te geven. Met een app op zijn mobiele telefoon maakt hij ‘kunst’ waarbij vrij beschikbaar werk van oude meesters wordt gecombineerd met AI. Deze unieke prints in textielframes worden online verkocht. Leuke handel naast het signbedrijf dat hij in de toekomst wil overnemen van zijn ouders.
Lang was de communicatie tussen robots en machines die gebruikt worden in de signbranche een bottleneck. Door de ervaring en ontwikkelde concepten in andere industrieën te benutten, lijken we nu op een kantelpunt te zijn gekomen. Een businesscase is ook eerder rond te rekenen als refurbished robots worden ingezet, zo leert een bezoek aan GBG in Goes.
Montage blijft een belangrijke factor in de signbranche waarvoor vaardige, menselijke handen nodig zijn. 3M experimenteerde begin deze eeuw weliswaar met een ‘plakrobot’ voor de zijkanten van vrachtwagens, maar daar hebben we nooit meer iets van vernomen. Of het nu gaat om het installeren van gevelreclames of het appliceren van folie op een auto of een keukenkastje, kennis en vaardigheden zijn essentieel. Vandaar dat wij in onze jaarlijkse Wrap it!-special nader in deze materie duiken. We laten een paar oude rotten aan het woord over hun passie en gaan het gesprek aan met enkele cursisten die het wrappen met interieurfolie onder de knie willen krijgen. Om te inspireren en om van te leren.
Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine