Coca-Cola nodigt digitale artiesten uit om ‘echte magie te creëren’ met behulp van een nieuw AI-platform. Ze kunnen daarbij gebruik maken van iconische creatieve middelen uit de Coca-Cola-archieven. De mooiste kunstwerken worden getoond op digitale billboards in New York en Londen.

Het bedrijf heeft hiervoor een platform ontwikkeld, ‘Create Real Magic’, dat de mogelijkheden combineert van DALL-E, dat afbeeldingen produceert op basis van tekst, en GPT-4, dat teksten genereert. Op het platform kunnen deelnemers toegang krijgen tot tientallen merkelementen – van de kenmerkende Coca-Cola-contourfles en het Spencerian Script lettertype tot legendarische symbolen uit de advertentiearchieven van het frisdrankmerk – als canvas voor AI-aangedreven experimenten en creatieve iteratie.
Ook Nederland en België
Tot en met 31 maart kunnen digitale artiesten uit 17 geselecteerde landen wereldwijd meedoen aan deze campagne, inclusief Nederland en België. Deelnemers maken kans hun werk terug te zien op de digitale billboards van Coca-Cola op Time Square in New York en Piccadilly Circus in Londen. Daarnaast worden dertig makers uitgenodigd op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta voor een driedaagse workshop in de ‘Real Magic Creative Academy’.
Aftrap
Vier AI-kunstenaars – Emma Sofija (Europa), Chris Branch (Europa), Paul Parsons (Europa) en Ean Hwa Huag (Azië) – begonnen de crowdsourcing-campagne door aangepaste kunst te maken met behulp van het platform en de middelen van Coca-Cola. Zie in onderstaand filmpje meer over hun bijdrage en creatieve ideeen.
Real Magic
De campagne maakt deel uit van Coca-Cola’s wereldwijde merkplatform ‘Real Magic’, dat is geworteld in het idee dat magie leeft in onverwachte momenten van verbinding die het alledaagse verheffen tot het buitengewone.