De Sign & Print Expo, die half maart 2023 in Gorinchem plaatsvindt, adresseert actuele problematieken en moet een ‘sneak preview’ worden op de drukke internationale beurskalender in 2024. Het thema: City of Visual Communication.
Zet 14, 15 en 16 maart 2023 maar in de agenda. Dan vindt de eerstvolgende Sign & Print Expo in de Evenementenhal in Gorinchem plaats. Hiermee borduurt de beursorganisatie voort op de originele beurscyclus, waardoor de eerstvolgende editie daarna pas plaatsvindt in 2025.
Eenmalig
Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Event Sign & Print licht toe: “Het is dus eenmalig dat er na een Expo-editie (2022, red.) een jaar later weer een Expo-editie plaatsvindt. Dit vanwege de uitgestelde editie van 2021. Bezoekers krijgen een sneak preview te zien als voorbode op de drukke internationale beurskalender (Fespa Global Print Expo in Amsterdam en Drupa in Düsseldorf, red.) in 2024. Zo wordt er in 2023 ingespeeld op actuele problematieken in de industrie onder het mom van het nieuwe thema City of Visual Communication.”
Actuele problematiek
Van den Nieuwenhuizen: “De uitdagingen die zich nu voordoen in de grafische- en signindustrie gaan we samen met de industrie omzetten in kansen. Hoe spelen we optimaal in op onder andere digitalisering, personeelstekort, stijgende energieprijzen en de grondstoffencrisis? We dopen vanuit kennisoverdracht actuele problematieken om tot uitdagingen, waarop bezoekers en exposanten hierover met elkaar in gesprek kunnen gaan. Wat brengt de toekomst en welke nieuwe toepassingen worden er op de korte- en middellange termijn gelanceerd?”

Gehele keten
Sign & Print Expo 2023 speelt in op de gehele keten binnen visuele communicatie. Van den Nieuwenhuizen: “We willen de bezoeker een totaaloverzicht geven. Een uiting start met de opmaak van het design en eindigt met circulariteit, een tweede leven. Daartussenin vinden we de kern van de beurs terug met specialisten op het gebied van prepress, press en afterpress.”
Stadspark
Naast de experts vanuit de grafische- en signindustrie, is Adobe aanwezig om het nieuwste 3D design op het gebied van productontwikkeling, retail, marketing en design op de kaart te zetten. Dit resulteert in unieke ontwikkelingen op het gebied van virtuele fotografie, augmented reality en duurzaamheid, belooft de beursorganisatie. Duurzaamheid vormt eveneens een overkoepelend element wat terug te vinden is – geheel in stijl met het thema City of Visual Communication – in het stadspark, het hart van de beurs.