Ga naar hoofdinhoud

Heineken ‘meest waardevolle NL-merk’

Kantar Brandz heeft een ‘Top-30 van meest waardevolle Nederlandse merken 2023’ bekendgemaakt. Heineken voert deze lijst aan, gevolgd door Booking.com en ING.

De meest waardevolle Nederlandse merken hebben een totale gezamenlijke waarde van 72,7 miljard dollar, volgens Kantar. Een combinatie van succesvolle prijsstrategieën, internationale expansie en het creëren van waarde door betekenisvolle differentiatie heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse merken in de Top-30 hun totale merkwaarde met 10 procent hebben zien groeien sinds de laatste ranglijst in 2021, meldt de organisatie.

Advertentie
Advertentie

Heineken

Heineken is uitgeroepen tot het meest waardevolle Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18 procent zien stijgen. Door zich te concentreren op zijn prijsstrategie heeft het biermerk zich volgens Kantar met succes gepositioneerd als een premiumproduct en spreekt het kwaliteitsbewuste consumenten aan.

Booking.com en ING zijn nummer 2 en 3

Online reisplatform Booking.com neemt een tweede plaats in met een merkwaarde van 11,4 miljard dollar. Het platform steeg 21 procent in waarde en is, ondanks de grote uitdagingen voor de sector tijdens de coronapandemie, voor consumenten van grote waarde. Op de derde plaats staat ING (8,5 miljard dollar), het merk met de hoogste merkwaarde in de categorie financiële diensten.

Veerkrachtig

Bram van Schaik, algemeen directeur Kantar Insights Nederland, merkt op: “De top 30 merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan, hun waarde met 10 procent verhoogd – sneller dan de economie – en zijn teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. We weten dat sterke merken veerkrachtiger zijn. Langetermijninvesteringen, vooral in moeilijke tijden, zullen de merkwaarde vergroten en stellen merken in staat zich sneller te herstellen.”

Top-10 ‘meest waardevolle Nederlandse merken 2023’
1 Heineken
2 Booking.com
3 ING
4 Philips
5 KPN
6 Rabobank
7 Ziggo
8 Just Eat Takeaway.com
9 Spar
10 Action

Snelste stijger: Action

Action (nr. 10) is met zijn focus op discountprijzen het snelst stijgende Nederlandse merk in de ranglijst, met een stijging van drie plaatsen en een toename van zijn merkwaarde met 75 procent. De non-food discountretailer heeft de afgelopen jaren gekozen voor internationale expansie en opende in 2022 extra winkels in heel Europa, waaronder in België, Frankrijk en Spanje.

Nieuwkomers

Vier merken komen in 2023 voor het eerst de Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken binnen; Basic-Fit (nr.17), Rituals (nr.18), Wehkamp (nr.29) en Plus (nr.30).

Het volledige rapport met uitgebreide analyse is hier te lezen.

Over de ranglijst
Het Kantar BrandZ Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken-rapport 2023 is gebaseerd op meningen van 42.190 respondenten, over 931 unieke merken in 69 categorieën. Het potentieel van elk merk om bedrijfsgroei te stimuleren, hangt af van hoe het door klanten wordt waargenomen. De merken in de ranglijst moeten hun oorsprong hebben in Nederland, eigendom zijn van een beursgenoteerde onderneming of van een particuliere onderneming waarvan de volledige jaarrekening openbaar is en Unicorn merken hebben hun meest recente waardering openbaar beschikbaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Sign Benelux ben je altijd op de hoogte van het nieuws uit de signbranche, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen.