Ga naar hoofdinhoud

OOH-markt groeide in 2024 met 8 procent

De OOH-markt is in 2024 gegroeid met 8 procent. Foto: Outreach

De Out of Home-markt (OOH) heeft in 2024 een groei van 8 procent doorgemaakt, waarmee de totale omzet uitkwam op een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van Outreach, een samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten.

De groei is grotendeels te danken aan de stijgende bestedingen aan digitale buitenreclame, die met 14 procent toenamen. Traditionele buitenreclame groeide met 2 procent. In 2023 was voor het eerst meer dan de helft van de OOH-bestedingen digitaal. Deze trend heeft zich in 2024 voortgezet. Inmiddels gaat 57 procent van de OOH-uitgaven naar digitale reclame, waarvan 26 procent via programmatic inkoop.

Advertentie
Advertentie

Sterk vierde kwartaal

Het vierde kwartaal van 2024 was, net als in 2023, het sterkste kwartaal met een omzet van 95 miljoen euro. De groei werd hier echter geremd door een terugval in overheids- en politieke uitgaven, die in 2023 hoog waren door de Tweede Kamerverkiezingen. De grootste groei werd in het tweede kwartaal van 2024 genoteerd, met een stijging van 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Retail

Unilever was opnieuw de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. De retailsector nam als branche met 19 procent het grootste aandeel in de bestedingen voor zijn rekening. De OOH-markt is sterk hersteld na de coronadip in 2020. Sindsdien zijn de totale bestedingen meer dan verdubbeld. Een tweede ontwikkeling is de opmars van digitaal, die in de periode 2020-2024 is verdrievoudigd met inmiddels een aandeel van 57 procent.

Digitale transitie

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. “Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Sign Benelux ben je altijd op de hoogte van het nieuws uit de signbranche, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen.