Het Turkse Makroser Tekstil, gespecialiseerd in de productie van digitaal bedrukte tapijten, is naar eigen zeggen mede dankzij de Mimaki’s TS300P-1800 sublimatie transferprinter, een van de toonaangevende leveranciers in de sector geworden.

Grondstofleverancier
Tapijtproducent Makroser Tekstil werd eind 2016 opgericht in Istanbul en is inmiddels grondstofleverancier in de toeleveringsketen, producent van tapijten en huishoudtextiel en voert studies uit voor de ontwikkeling van de digitaal bedrukte tapijtindustrie. Medeoprichter Talha Güldeste legt uit: “Als bedrijf met 250 medewerkers hebben we ons gepositioneerd als een allesomvattende fabrikant in de toeleveringsketen. We zijn begonnen met het zelf produceren van halffabricaten en materialen die we gebruiken bij de productie van digitaal bedrukte tapijten en vervolgens doorverkopen aan andere tapijtfabrikanten.”
Investering
Door in 2020 te investeren in Mimaki’s TS300P-1800 sublimatie transferprinter heeft het bedrijf haar productieproces kunnen optimaliseren, aldus Güldeste. Hij is vooral enthousiast over de kwaliteit en consistentie van de kleuren en patronen die hij ziet in digitaal gedrukte producten, ongeacht hoeveel tijd er is verstreken. Efficiënt printen was ook een belangrijke overweging bij deze investering, omdat het bedrijf de productiesnelheid wilde verhogen.
Groei digitaal bedrukte tapijten
De markt van digitaal bedrukte tapijten maakte de afgelopen jaren een opmerkelijke groei door. Güldeste: “Digitaal bedrukte tapijten zijn erin geslaagd om geweven tapijten voor te blijven met hun gebruiksgemak, lage kosten en veel kleur- en patroonopties. De consumptiegewoonten van onze samenleving zijn veranderd. Vroegere generaties kochten dikke geweven tapijten en gebruikten die 20 tot 30 jaar als isolatiemateriaal in huizen. Door de verstedelijking en de aardgasinfrastructuur is de behoefte aan tapijten om de woning te isoleren echter verdwenen. We bevinden ons nu in een periode van snellere consumptie en door de lage prijzen is de belangstelling voor deze producten toegenomen, terwijl ze ook veel gemakkelijker te onderhouden zijn. Het tapijt staat nu als decoratief element in huizen en woonruimtes, om per seizoen te veranderen of om te matchen met het interieur.”